جواب سوالات فصل دوم
1 . چرا بسیاری ازسازمانهادر اجرای استراتژیهای خود موفق نبوده اند؟
جواب : ص
هر مدیری یا دانشجوی مدیریتی یا کسی که علاقه مند است در آینده مدیر بشود باید حداقل دو تا مجله را ورق بزند.
1 .مجله HBR ده شماره در سال منتشر می شود
و البته به جای HBR میتوان برگردان همزمان آن را به فارسی مطالعه کرد
و در ایران گزیده مدیریت 12 شماره در سال چاپ میشود
که 2 مجله مربوط به چاپ داخلی می شود
گزیده مدیریت ...............انتشارات فرا
2 . مجله تدبیر............ سازمان مدیریت صنعتی
ادامه جواب 1 . دلایل :
1 موانع مربوط به عدم تخصیص منابع : فقط 40% سازمان ها بودجه خود را به استراتژی (راه رسیدن به هدف) اتصال می دهند .
(یعنی اتصال برنامه به بودجه ها)
2 موانع مربوط به عدم تعهد مدیریت : 85% از مدیران ارشد وقت کمی می ذارند.
3 موانع مربوط به عدم همسویی کارکنان : فقط 25% مدیران منافع خود را در پیوند با اجرای استراتژی می یابند.
4 موانع مربوط به عدم انتقال استراتژی : فقط 5% کارکنان استراتژی را می فهمند . (یعنی استراتژی ها باید تا کف شرکت یا سازمان منتقل شود)
این آمار بیس اصلی مجله HBR در سال 2000 بوده است
(منبع جواب : کتاب سازمان استراتژی محور
تالیف : رابرت اس. کاپلان
دیوید پی . نورتون
ترجمه : پرویز بختیاری
انتشارات : سازمان مدیریت صنعتی
سال 2001
2 . افق برنامه ریزی یعنی چه ؟
جواب : ص
افق برنامه ریزی........ افق زمانی یعنی برای چه مدت زمان برنامه ریزی می کنیم .
لطفا برای زندگی خودتان برنامه ریزی کنید
3 . مایکل پورتر در استراتژی های رفابتی چه می گوید ؟
جواب : ص92 کتاب
4 . برون سپاری را با ذکر مثال توضیح دهید .
جواب : ص
برون سپاری دو جنبه دارد
الف : فعالیتهایی که مجاز به برون سپاری هستیم
ب : فعالیتهایی که غیر مجاز به برون سپاری هستیم
فعالیتهایی که قبلا انجام میشده است و الان هم انجام می دهیم.
سازمانها و شرکتها فعالیتهایشان را بررسی می کنند وبعد از بررسی تصمیم به واگذاری فعالیتهایی که قبلا انجام می داده اند رو می کنند.
نکته مهم : مزیتهای رقابتی
شرکتها و سازمانها فعالیت هایی که نباید و نمی توانند واگذار کنند که جزء مزیت های رقابتی باشند.
و برای توسعه بباید یه سری از فعالیتها را به دیگران بسپارید و برون سپاری کنید.
برون سپاری استراتژیک :
مزیت رقابتی
مزیت رقابتی را هیچگاه برون سپاری نمی کنیم .
در مورد اشخاص مزیت رقابتی استعداد نام دارد .
چگونه می توانیم مزیت رقابتی خود یا سازمان را کشف کنیم ؟
(تکلیف شماره 4) (می تونه موضوع پایان نامه باشد.)
مثلا :
(مدلی برای کشف مزیت رقابتی سازمان
یا طراحی مدلی برای کشف مزیت رقابتی یک سازمان)
5 . ماموریت و چشم انداز چه تفاوتی با هم دارند ؟
جواب : ص 82
ماموریت به حال مربوط می شود و اینکه این سوال مطرح می شود که سازمان ما چه کاره است؟
و چشم انداز مربوط به آینده است و این سوال مطرح می شود که سازمان ما به کجا می خواهد برد ؟
چشم انداز ......................S.T................. ماموریت