دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی تهران مرکز

تئوری مدیریت کارآُفرینی- کلاس جناب آقای دکتر ادب

دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی تهران مرکز

تئوری مدیریت کارآُفرینی- کلاس جناب آقای دکتر ادب

جواب سوالات فصل دوم

جواب سوالات فصل دوم


1 . چرا بسیاری ازسازمانهادر اجرای استراتژیهای خود موفق نبوده اند؟

جواب : ص

هر مدیری یا دانشجوی مدیریتی یا کسی که علاقه مند است در آینده مدیر بشود باید حداقل دو تا مجله را ورق بزند.

      1 .مجله HBR ده شماره در سال منتشر می شود

و البته به جای HBR میتوان برگردان همزمان آن را به فارسی مطالعه کرد

و در ایران گزیده مدیریت 12 شماره در سال چاپ میشود

که 2 مجله مربوط به چاپ داخلی می شود

 گزیده مدیریت ...............انتشارات فرا

       2 . مجله تدبیر............ سازمان مدیریت صنعتی

ادامه جواب 1 . دلایل :

          1 موانع مربوط به عدم تخصیص منابع : فقط 40% سازمان ها بودجه خود را به استراتژی (راه رسیدن به هدف) اتصال می دهند .

(یعنی اتصال برنامه به بودجه ها)

          2  موانع مربوط به عدم تعهد مدیریت : 85% از مدیران ارشد وقت کمی می ذارند.

          3  موانع مربوط به عدم همسویی کارکنان : فقط 25% مدیران منافع خود را در پیوند با اجرای استراتژی  می یابند.

          4   موانع مربوط به عدم انتقال استراتژی : فقط 5% کارکنان استراتژی را می فهمند . (یعنی استراتژی ها باید تا کف شرکت یا سازمان منتقل شود)

این آمار بیس اصلی مجله HBR  در سال 2000 بوده است

(منبع جواب : کتاب سازمان استراتژی محور

                   تالیف : رابرت اس. کاپلان

                             دیوید پی . نورتون

                 ترجمه : پرویز بختیاری

                 انتشارات : سازمان مدیریت صنعتی

                 سال 2001 


2 . افق برنامه ریزی یعنی چه ؟

جواب : ص

افق برنامه ریزی........ افق زمانی یعنی برای چه مدت زمان برنامه ریزی می کنیم .


لطفا برای زندگی خودتان برنامه ریزی کنید



3 . مایکل پورتر در استراتژی های رفابتی چه می گوید ؟

جواب : ص92 کتاب


4 . برون سپاری را با ذکر مثال توضیح دهید .

جواب : ص

برون سپاری دو جنبه دارد

   الف : فعالیتهایی که مجاز به برون سپاری هستیم

     ب : فعالیتهایی که غیر مجاز به برون سپاری هستیم


فعالیتهایی که قبلا  انجام میشده است و الان هم انجام می دهیم.

سازمانها و شرکتها فعالیتهایشان را بررسی می کنند وبعد از بررسی تصمیم به واگذاری فعالیتهایی که قبلا انجام می داده اند رو می کنند.

   نکته مهم : مزیتهای رقابتی

شرکتها و سازمانها فعالیت هایی که نباید و نمی توانند واگذار کنند که جزء مزیت های رقابتی باشند.

 و برای توسعه   بباید یه سری از فعالیتها را به دیگران بسپارید و برون سپاری کنید.

برون سپاری استراتژیک :

مزیت رقابتی

مزیت رقابتی را هیچگاه برون سپاری نمی کنیم .

در مورد اشخاص مزیت رقابتی استعداد نام دارد .


چگونه می توانیم مزیت رقابتی خود یا سازمان را کشف کنیم ؟

(تکلیف شماره 4) (می تونه موضوع پایان نامه باشد.)

مثلا :

(مدلی برای کشف مزیت رقابتی سازمان

یا طراحی مدلی برای کشف مزیت رقابتی یک سازمان)


5 . ماموریت و چشم انداز چه تفاوتی با هم دارند ؟

جواب : ص 82

ماموریت به حال مربوط می شود و اینکه این سوال مطرح می شود که سازمان ما چه کاره است؟

و چشم انداز مربوط به آینده است و این سوال مطرح می شود که سازمان ما به کجا می خواهد برد ؟



چشم انداز ......................S.T................. ماموریت


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد